• Snabb leverans!
  • Fri frakt
  • Öppet köp i 30 dagar

Vanliga frågor

Sortiment

Har ni samma sortiment online som i butik?
Mellan våra butiker kan sortimentet variera, medan på Skoman.se har vi nästan allt som finns i butik.

Är priserna samma på Skoman.se som i butik?
Skoman.se har samma ordinarie priser som våra butiker. Dock kan det vid rea, prissänkningar, specifika erbjudanden och lokala kampanjer vara skillnad mellan olika butiker och online.

Beställning

Jag har inte fått någon orderbekräftelse
Ligger det ingen orderbekräftelse i din inkorg kan den ha hamnat bland skräpposten. Ligger den inte där heller, vänligen kontakta oss så hjälper vi dig.

Kan jag ändra eller komplettera min beställning?
Du kan ändra eller komplettera din beställning så länge vi inte har hanterat och/eller skickat din order. Vänligen kontakta oss så fort som möjligt för att en ändring ska kunna ske.
När vi väl har hanterat och/eller skickat din order är en ändring, komplettering eller avbeställning tyvärr omöjlig.

Jag glömde ange en rabattkod i samband med mitt köp, kan ni fixa det?
Vi har ingen möjlighet att lägga till en rabattkod i efterhand. Utan i sådant fall får vi lov att makulera din beställning så får du lägga en ny beställning med rabattkoden.

Jag får inte rabattkoden att fungera, kan ni hjälpa mig?
Ja, tveka inte på att höra av dig till kundtjänst om det skulle ske. Tänk på att läsa vad rabattkoden gäller på. Det kan förekomma att vissa rabattkoder endast på varor till ordinarie pris.

Kan jag beställa via telefon?
För att minimera fel erbjuder vi tyvärr inte det.

Kan jag använda mig av rabattkuponger som jag har fått i ett utskick från Skoman Club?
Vi arbetar på att detta ska vara möjligt men i dagsläget går kupongerna att endast användas i våra fysiska butiker.

Betalning

Vilka betalsätt kan jag välja?
Du kan välja mellan kortbetalning, direktbetalning bank, faktura eller delbetalning. 

Varför kan jag inte välja att betala mot faktura?
Om inte ditt köp godkänns när du väljer att betala mot faktura kan det bero på ett par olika anledningar.
1. För att köpa mot faktura krävs det att du är 18 år.
2. Adressen du angivit är felaktig, vid betalning mot faktura godkänns endast folkbokförd adress.
3. Du har överskridit det maximala beloppet för faktura. Då detta kan variera och om du vill veta dina max-summa så kontakta Klarna på 08-120 120 00.
4. Du har angett ett felaktigt personnummer. Tänk på att personnumret kontrolleras mot den adress du är folkbokförd på, dessa två måste alltså matchas för att fakturaköpet ska gå igenom.
5. Klarna (vilka vi använder för fakturaköp), godkänner inte din kredit.

Leveranser

När skickar ni min beställning?
Vi hanterar och skickar normalt beställningar samma dag eller nästkommande arbetsdag. Vid beställningar innehållande flertal produkter kan det ta 1 - 5 arbetsdagar innan din beställning lämnar vårt lager. När din beställning har lämnat vårt lager kommer du mottaga en leveransbekräftelse från oss via mail.

Hur lång leveranstid har ni?
Från att din beställning har lämnat vårt lager tar det normalt 1 - 3 arbetsdagar för transportföretaget att leverera ditt paket till ditt postombud eller brevlåda.

Tar ni någon fraktavgift?
Vi erbjuder fri frakt på alla beställningar.

Vart levereras min beställning?
Små försändelser som får plats i ett brevinkast skickas direkt till din brevlåda. Övriga försändelser kommer att levereras till ett postombud och du kommer att aviseras när det finns redo att hämtas.

Vi har inte möjlighet att leverera paket direkt till dörren.

Jag har inte fått någon avisering att mitt paket har kommit fram
Avisering skickas per SMS, e-post eller brev.
Från att vi att skickat en leveransbekräftelse till dig ska du få en avisering inom 1 - 3 arbetsdagar från ditt utlämningsställe. Har du mot förmodan inte mottagit en avisering inom den angivna tiden, vänligen kontakta oss så hjälper vi dig.

Kan jag hämta min beställning på ert lager eller i butik?
I dagsläget erbjuder vi tyvärr inte detta men vi jobbar på att kunna erbjuda det i framtiden.

Kan någon annan hämta ut mitt paket?
Ja, men personen måste kunna visa upp sin och din legitimation.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
För alla paket som inte hämtas ut från utlämningsställe debiteras en avgift på 200 kr. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet från utlämningsstället och returnera paketet. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ett outlöst paket och debiteras därefter.

Jag har endast mottagit en del av min order, vart är resten?
Ibland är vi tvugna att skicka din beställning i flera paket för att kunna erbjuda en snabbare leverans. Du ska ha mottagit flera aviseringar via mail med sändningsnummer för att kunna spåra dina paket. Det kan förekomma att paketen inte levereras samma dag. För detaljerad information, hör av dig till kundtjänst.

Jag har fått fel vara från er
Om du har fått fel vara från oss får du lov att kontakta oss. Så ska vi hjälpa dig för att få rätt vara.

Jag har mottagit ett paket med transportskada
Skulle du upptäcka en skada på paketet, och det misstänks skador på produkten, ska du anmäla det omgående till utlämningsstället, vilket de hjälper dig med.
Om möjligt, ta bilder på det skadade paketet samt på den skadade eller saknade produkten. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket där produkten är skadad eller saknad, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten.

Om du upptäcker skadan på produkten först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta utlämningsstället för att göra en skadeanmälan, senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara. För att styrka rätten till reklamation gentemot transportföretaget är det viktigt att du sparar det eventuellt skadade emballaget i samma skick som när paketet anlände till dig.

Vid enbart skadad originalförpackning som tillhör produkten behöver du inte göra en anmälan till utlämningsstället men ska kontakta vår kundtjänst, senast 7 dagar från att du mottog ditt paket, med bilder inför eventuell retur.

Do you ship to other countries than Sweden?
For the moment we only offer shipping to Sweden. We are working to offer shipping to other countries in the future.

Returer

Vad har ni för öppet köp?
Vi på Skoman erbjuder 30 dagar öppet köp räknat från det datum du la din beställning.

Öppet köp gäller i stort sett alla produkter i vårt sortiment. Dock gäller det inte varor där packet/plomberingen/förseglingen har brutits.

Hur ångrar jag mitt köp?
För att utöva din ångerrätt ska du skicka tillbaka den produkt du ångrar till oss inom 30 dagar. 

Jag önskar att byta till en annan storlek eller produkt
Har du fått hem en produkt som du önskar att byta är du välkommen att lägga en ny beställning på hemsidan.

Är fallet så att du önskar att jämföra produkter, till exempel mellan storlekar, går det alldeles utmärkt. Tänk på att returnera den produkt du inte önskar att behålla inom sitt öppet köp.

Hur gör jag en retur?
Den vara som returneras ska vara oanvänd och i oskadat skick. Om varan kommer i någon slags förpackning ska även denna följa med i returen.

RETUR PAKET

1. I ditt paket har du fått med en retursedel. På den ska du fylla i dina uppgifter om din order och vilka produkter du önskar att returnera i fälten längst ned.
2. Klipp av den nedersta delen och lägg med det du vill returnera förslagsvis i emballaget som den kom i, annars i en påse eller kartong som håller för postgången.
3. Den medskickade returfraktsedeln sätter du på paketet och lämnar till ett postombud (DHL Service Point). Spara alltid ditt inlämningskvitto tills vi registrerat returen.
Klistras returfraktsedel på originalförpackning blir du debiterad en avgift på f.n. 50 kr.
4. När vi har behandlat din retur kommer vi kreditera dig med samma betalmedel vid köp.

RETUR BREV

Önskar du att returnera en produkt som har levererats via brev gör du det enklast genom att returnera som brev. Du som kund står för porto.

1. I ditt brev har du fått med en retursedel. På den ska du fylla i dina uppgifter om din order och vilka produkter du önskar att returnera i fälten längst ned.
2. Klipp av den nedersta delen och lägg med det du vill returnera förslagsvis i emballaget som den kom i, annars i något som håller för postgången.
3. Returnera till adress Skoman, Sjöbodavägen 2, 14553 NORSBORG.

Kostar det något att returnera?
Du som kund står för returfrakten. Vid användning av vår returfraktsedel (som skickas med i paketet) kostar det 50 kr.
Har vi gjort en felexpediering behöver du inte stå för några avgifter avseende returfrakt.

Jag har använt min produkt men nu ångrar jag mitt köp
Om du har provat en produkt i en större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion har vi rätt att kräva dig på ersättning för den värdeminskning som produktens skick innebär. Vi kan göra ett avdrag upp till 100% om den returnerade produkten har genomgått en värdeminskning som gör att vi inte kan sälja den vidare.
Produkter som returneras i nyskick, med originalförpackning återbetalas till fullo.

Jag har fått min beställning i flera paket, hur returnerar jag?
Ibland förekommer det att vi är tvugna att skicka din beställning i flera paket. I ett av paketen finner du en returfraktsedel som ska användas för att returnera allt som du la beställning på, oavsett om vi har levererat flera paket. Returnerar du en del av din order med returfraktsedel för att sedan returnera resten av din beställning med ytterligare en returfraktsedel, kommer vi debitera dig för ytterligare en returfrakt. Du betalar returfrakt för så många paket du returnerar.

Kan jag returnera varor från olika beställningar i samma paket?
Det går självklart bra att lägga varor från olika beställningar i ett och samma returpaket. Tänk bara på att du måste skicka med en retursedel för vardera beställning, annars kan vi inte registrera dina returer.
Du betalar endast returfrakt för så många paket du returnerar.

Får jag returnera REA-varor?
Självklart! Du har samma retur- och bytesrätt för alla varor du handlar hos oss.

Kan jag returnera en produkt jag har köpt på Skoman.se i någon av era butiker?
Ja, det går bra att returnera i någon av våra butiker. Så länge du har din följsedel som skickats med din order. Du kan även göra ett byte i någon av våra butiker.

Reklamationer

Jag önskar att reklamera en produkt jag har handlat hos er
Vill du reklamera en produkt ska du kontakta oss.
Vid kontakt behöver vi ditt ordernummer samt en beskrivning på felet av varan. Vi tar gärna emot bilder via mail på felet och på produkten. I vissa fall kan vi göra en bedömning utifrån bilderna men vid svårbedömda fall kommer vi att be dig returnera produkten till oss.

I de fall ett fel ej kan påvisas, eller om ett fel är orsakat av användare kan vi komma att debitera för frakt tur och retur, 100 kr för att returnera produkten till dig. Vi returnerar produkten efter avgift är betald.

Vid godkänd reklamation debiterar vi ingen returfrakt.

Kan jag reklamera en produkt till er som jag har köpt i någon av era butiker?
Nej, varor som är köpta i våra fysiska butiker kan endast reklameras i butik.
Det går heller inte att reklamera en vara som är köpt via Skoman.se i butik.

En kaka till kaffet? 

Vi använder cookies för att optimera din upplevelse på siten. Vill du veta mer kan du läsa allt om det här.

Cookiepolicy