• Snabb leverans
  • Fri frakt
  • 30 dagars öppet köp

Alltid fri frakt!

Skoman levererar normalt dina varor inom 1 - 3 arbetsdagar från det att din beställning har blivit bekräftad. Leveranstiden kan dock variera beroende på mängden beställningar samt omständigheter som Skoman inte kan råda över, såsom förseningar hos speditören.

Vid beställning av flera artiklar kan det ibland dröja någon dag extra. Detta då vi har våra varor på flera lager och försöker samla dem till ett paket. I undantagsfall skickas beställningen i två paket. Eventuell fraktkostnad debiteras dock endast som ett paket.

Skoman skickar alla paket med DHL, som levererar dem till ditt närmaste ombud/box. Se ditt närmsta ombud/box härOm det inte går att leverera till det ombud/box som ligger närmast dig, till exempel om det är fullt eller av någon annan anledning, kommer ditt paket att levereras till ett annat närliggande ombud/box. Mindre beställningar kan komma att levereras direkt till din brevlåda och är inte spårbara.

När paketet skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse via e-post. Paket som levereras till ombud/box aviseras via sms från speditören när det finns att hämta ut. Om leveransen kommer till en box, måste du ha BankID för identifiering.

Paket som ska hämtas ut från ombud, ska i första hand hämtas ut personligen, men om det inte är möjligt kan beställaren skicka ett bud i dennes ställe. Budet måste då kunna uppvisa både sin egen och beställarens legitimation.

Hämtas inom 7 dagar

Paket som skickas till ombud/box ligger kvar hos ombudet i 7 dagar (i enlighet med speditörens bestämmelser), sedan skickas det i retur till Skoman. I det fall ett paket går i retur utan att ha hämtats ut kommer det att hanteras som ett outlöst paket och debiteras därefter (se nedan).

Skoman är betalningsansvariga för alla paket som skickas till kund. Om en vara skadas eller kommer bort under transporten behöver du som kund kontakta kundtjänst snarast, dock senast inom 2 månader, så att vi kan ta det vidare till transportbolaget.

Outlöst paket

Paket som inte har hämtats ut inom 7 dagar återsänds till Skoman. Om detta sker debiteras du en avgift på 250 kr (SEK), för kostnader hänförliga till Skomans administration, frakt, returfrakt samt hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Om du har ångrat dig efter att beställningen har skickats från vårt lager måste du hämta ut paketet och skicka tillbaka det för att få en godkänd retur. Om du inte gör det kommer paketet automatiskt att hanteras som ett outlöst paket och debiteras därefter. Denna avgift kommer att kvarstå på din faktura eller dras av från det belopp som du skulle ha återbetalats när vi hanterat returen.

Transportskada

Skulle du upptäcka en skada på paketet, och det misstänks skador på produkten, ska du anmäla det omgående till utlämningsstället, vilket de hjälper dig med.

Om möjligt, ta bilder på det skadade paketet samt på den skadade eller saknade produkten. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket där produkten är skadad eller saknad, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten.

Om du upptäcker skadan på produkten först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta utlämningsstället för att göra en skadeanmälan, senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara. För att styrka rätten till reklamation gentemot transportföretaget är det viktigt att du sparar det eventuellt skadade emballaget i samma skick som när paketet anlände till dig.

Vid enbart skadad originalförpackning som tillhör produkten behöver du inte göra en anmälan till utlämningsstället men ska kontakta vår kundtjänst, senast 7 dagar från att du mottog ditt paket, med bilder inför eventuell retur.

Senast uppdaterad: 2025-07-11